התרסקותה של עונתה ה-5 של משחקי הכס


עונה 5 של משחקי הכס

אני חייב להודות שלא תכננתי לכתוב פוסט על העונה ה-5 של משחקי הכס. אבל אחרי כמות השטויות אליה נחשפתי אחרי קריאה של כמה מאמרי ביקורת באתרים בארץ, על העונה החמישית של משחקי הכס. הייתי חייב לשתף את דעתי על העונה שהסתיימה. אני חייב להזהיר אתכם שמאמר זה מיועד לקוראי הספרים בגלל שישנה סבירות מאוד גבוהה שצופי הסדרה לא ממש יאהבו את מה שיש לי להגיד על העונה ה- 5 של משחקי הכס.
כדי לעבור על כל מה שקרה לנו העונה נתייחס לכל אחת מהדמויות המרכזיות ונבין איך בדיוק דן וייס ודיויד בניאוף הצליחו להרוס את היצירה המופלאה שג'ורג' מרטין כתב.
היזהרו, המון ספויילרים בפנים

ג'יימי לאניסטר ועלילת דורן

לא מובן למה בדיוק יוצרי הסדרה חשבו שעלילת נהרן היא לא מספיק מעניינת בשביל דמותו של ג'יימי לאניסטר. יש שטוענים שבגלל ש HBO לא הצליחו לסגור עם ליידי לב אבן לקראת העונה החמישית ובגלל זה הם זנחו לחלוטין את עלילת אחוות פורעי החוק.

בכל מקרה כל מה שקרה בדורן נראה רע מכל בחינה אפשרית. החל מנחשיות החול שנראו שונה אחת מהשנייה (חשבתי שיוצרי הסדרה הלכו עם ההקבלה למדינות ערב). הם חיפשו תירוץ להתפשט ללא הרף (לפחות אחת מהן) אני לא אחד שמתלונן על ערום אבל זה פשוט היה מביך, לדבר מלוכלך "You need a bad pu**y" (כנראה שאלה הם הדיאלוגים הכי יצירתיים עליהם וייס ובניאוף הצליחו לחשוב לבד), ולהלחם בצורה מזעזעת להפליא (אפילו יותר גרוע מהאנסוליד העונה – הסבר בהמשך). אם כבר החליטו להציג לנו את דורן היכן בדיוק אריאן מרטל? ובמקום להמליך את מרסלה בגיבוי דורן, מה ההיגיון להרוג את הבחורה (אחרי שאליריה סאנד אמרה בעונה שעברה ש"אנחנו לא הורגים ילדות קטנות בדורן"). נשמע ממש הגיוני לפתוח במלחמה עם הלאניסטרים, וקצת מוזר לראות את דוראן מארטל שלא מצליח להשתלת על אליריה. ואיפה לעזאזל נמצא קוונטין מארטל ולמה במקומו היינו צריכים לקבל את נציג להקות הבנים שכנראה נתן טובות הנאה מעוותות ל D&D כדי לזכות בתפקיד של טריסטיין מארטל.

בספרים מערכת היחסים בין סרסיי וג'יימי ידוע רק לבני האצולה וכאן בסדרה נראה שכולם מודעים לרומן האסור, ביניהם הייתה גם מרסלה. בגדול הסצנה האחרונה של מרסלה לפני מותה נראתה מרגשת אבל כל מטרתה הייתה לגרום לקהל הצופים להרגיש סימפטיה רגע לפני ש D&D הורגים עוד דמות בשביל הזעזוע. מה שרציתי להגיד שעלילת דורן לא קידמה את העלילה המרכזית לשום מקום משמעותי, בסופו של דבר עם מה נשארנו ביד? מרסלה מתה (בניגוד מוחלט לספרים), טריסטיין נמצא על הספינה עם ג'יימי וברון (נקווה שהוא ישלם את המחיר בעונה הבאה) ומה עושים עם ג'יימי עכשיו? רצות שמועות ש HBO סגרו עם ליידי לב אבן לקראת העונה השישית, האם זה אומר שניתן למחוק את עלילת דורן מזיכרוננו ולחזור בחזרה לעלילת נהרן?

דאינריז טארגאריין ועלילת מיריין

נתחיל מזה שדיאנריז טארגריאן היא אחת הדמויות היותר מעצבנות שיש לשיר של אש ושל קרח להציע, אם זה לקורא הספרים ואם זה לצופיי הסדרה שהוא קצת יותר נבון מהממוצע. עכשיו כשהורדתי את זה מהלב ורגע לפני שצבע של פמיניסטיות סוקלות אותי באבנים בואו נראה מה בדיוק קרה אם אחת הדמויות שממש לא מזיז לי מה קורה איתה. אולי בגלל העובדה שלא אכפת לי יותר מידי מדיאנריז כל הבעיות אותן ראינו בסצנות שלה כאבו לי פחות. נתחיל עם העובדה שהצבא הכי מיומן בעולם של שיר של אש ושל קרח - האנסוליד (Unsolid) מצוידים בכל כלי הנשק המתקדמים (חרבות, מגנים, חניתות ושריון) מושפלים כל פעם מחדש ע"י בני ההארפי המורכבים מכמה אדונים שמנים מצוידים בפגיונות מוקיוניים. הייתי ממש רוצה לדעת של מי היה הרעיון המבריק להרוג את באריסטן סלמי? ואם כבר חייבים להרוג מישהו למה לא להרוג במקום באריסטן את תולעת אפורה. איך אפשר להרוג את תולעת אפורה, יוצרי הסדרה הרי רוצים לקדם את הרומן שפיזית לא יכול להתקדם לשום מקום בינו למסנדי (שהיא אמורה להיות בת ~ 6 בספרים). מה אני אגיד לכם באמת היה שווה לשמור על תולעת אפורה רק כדי להעלים אותו לחצי עונה ואז להציגו בפרק האחרון. ההתנהלות של דיאנריז עצמה הורגשה כמזורזת יתר על המידע בכל מה שקשור לנישואיה להיזדאר זו לוראק. לא הייתה כאן שום בניה, אלה היא פשוט הציע את זה משום מקום. מותו של זו לוראק בפרק האחרון היה מיותר, מצד שני נראה שיוצרי הסדרה הביאו את זה על עצמם בגלל אותו מוות מיותר של באריסטן.

טיריון לאניסטר בערים החופשיות

כל מה שקורה עם טיריון בערים החופשיות הוא הרבה יותר מרתק בספרים בגלל שיוצא לו לעשות דברים להכיר דמויות מעניינות כמו: גריף הצעיר, ג'ון קונינגטון, לפגוש את פני, להחטף, להימכר לעבדות והכי חשוב להרהר על מר גורלו ולהבין לאן הוא מתקדם משם. בסדרה היה לנו את המסע שיכרות עם ואריז, ההיכרות (חטיפה) עם ג'ורה מורמונט והמפגש הצפוי עם דיאנריז. הקטע העצוב מהסדרה זה שגם אם הוא לא היה נחטף הוא היה מגיע לאותו המקום בדיוק.  לא היה לנו את כל הסיוט אותו הדמות עוברת בתור עבד.
הדיאלוג בין טיריון לבין דאינריז היה סביר ובאמת התנהל לפי איך שקוראי הספרים ציפו אבל זאת הייתה נקודת האור היחידה של טיריון העונה. הסצנה האחרונה בה הציע את עצמו כמצטרף למסע אחר דאינריז נראה מטופש ולא אופייני לדמותו המחושבת של טיריון לאניסטר. אם הוא רצה להקריב הכול כדי לראות דרקון פעם נוספת הוא פשוט יכול היה לרדת למרתפי מיריין כדי לראות שניים את ויסריון (Viserion) ורהאגל (Rhaegal).

סאנסה סטארק בדמות ג'יין פול (אריה המזויפת) בוינטרפל

הסיבה שיוצרי הסדרה הכניסו את סאנסה לנעליה של ג'ון פול היא כדי לתת לסופי טרנר מה לעשות העונה. אבל זה מכניס את דמותה של סאנסה בחזרה לדמות הקורבן ממנה היא הצליחה לפלס את דרכה רק אחרי כשלוש עונות. במיוחד אחרי הסיום של העונה הרביעית שם זה היה נדמה כאילו סאנסה סוף סוף מתחילה בדרך חדשה. נכון לספר החמישי בסדרה סאנסה נמצאת בעמדת זינוק מצוינת לקראת השתלטות על הצפון, נהרן, והאיירי (The Eyrie). אבל לוייס ובניאוף לא היה ממש אכפת מזה והם היו מוכנים להקריב את הדמות על מזבח הזעזוע רק כדי ליצור באזז ברשת. לא היה להם אכפת להרוס את אחת מהדמויות שעשתה את השינוי הכי גדול בסדרה. מצד שני להגנתם של יוצרי הסדרה אפשר להגיד שלפני מספר חודשים דן ודייויד נפגשו עם ג'ורג' מרטין כדי לבדוק מה עושים הלאה, מרטין גילה להם איך מסתיימת הסדרה יכול להיות שכל הבניה של סאנסה היא לא מה שחשבנו.
דבר נוסף שחייבים לציין היא התנהלותו של האצבעון. כל ההסכמה של המכירה של סאנסה לבולטונים נראתה כלא יעילה מבחינתו. כל מהלך שבייליש עושה הוא למטרת התקדמות לקראת כס הברזל. באחת הסצנות הוא מציין שהוא לא יודע הרבה על רמזי בולטון. זה לא משפט שהאצבעון היה אומר בגלל שהוא מכיר את כל השחקנים. ואם לא, הוא לא היה מבצע את המהלך בגלל שבייליש לא לוקח סיכונים.

בריאן מטארט וההתבוננות בחלון

בגלל הסטיה של ג'יימי לאניסטר וסנסה סטארק מהעלילה המקורית של הספרים נראה שלא היה מה לעשות עם בריאן העונה. זאת הסיבה שתקעו אותה מחוץ לוינטרפל בציפייה לאות חיים מסאנסה המסכנה. כאילו שבלי סימן מסאנסה בריאן לא יכלה להחליט שהיא מוציאה את הבחורה מידיהם של הבולטונים. ובואו נשתעשע בראיון שסאנסה מצליחה להדליק את הנר ונותנת לבריאן אישור להיכנס לוינטרפל ולהצילה. זה לא שלבריאן יש צבא של "20 גברים טובים" - "20 Good Men" (חייבים להודות שבאנגלית זה נשמע הרבה יותר טוב). זאת רק היא ופודריק איך היא אמורה הייתה להציל את סאנסה מידי צבא של בולטונים? הסצנה האחרונה של בריאן עם סטאניס נראתה כלא אמיתית, איך בדיוק בריאן התגנבה מאחורי גבו של צבא בולטונים בלי להיחשף?

אריה סטארק וחסרי הפנים בבראווס

העלילה של אריה הייתה מהעלילות היחידות העונה שפחות או יותר נצמדה לספרים. הבעיה שמלכתחילה קו העלילה של אריה בבראווס לא היה הכי מעניין אם זה בספרים ואם זה בסדרה. חייבים להודות שמותו של מרין טראנט היא מחזה משעשע ומספק אבל כל מה שהתנהל עם החסרי פנים נראה  מוזר החל מעיבוד הזהות עם הפרצופים הנעלמים, שתיית הרעל של ג'קן הגאר המזויף וההתעוורות הפתאומית של אריה שהגיע משום מקום בלי שאריה בלעה שום דבר (כמו שהיה בספרים).

ג'ון שלג ועלילת החומה

העונה רוב הסצנות שהצליחו להנעים את העונה החמישית היו של עלילת ג'ון סנואו על החומה. פרק 8 - הרדהום היה הפרק הכי טוב העונה וכל זה למרות שכל מה שקרה מעבר לחומה (באותו פרק) כולל הקרב אותו ראינו לקראת סופו היתה המצאה מוחלטת של בניאוף ווייס (זה לא היה בספרים). מה שאומר שהם יכולים ליצור הברקות טלוויזיוניות אבל כנראה שהם צריכים פילטר שיווסט אותם וימנע מהם ליצור את רוב השטויות אותם ראינו העונה. אם מסתכלים על הבניה של ג'ון והפיכתו למנהיג משמר הלילה זה היא טעון שיפור. שליחתו של סאם לאולד טאון היתה אמורה להיות ההצעה של ג'ון כשלב נוסף של הרחקת כל אלה שקרובים אליו כדי להפוך למנהיג הכי טוב שהוא יכול. בעיה נוספת שהייתה יכולה לעזור לצופה להבין את הבגידה של אנשי משמר החומה היא החלטתו של ג'ון להלחם בבולטונים, כי כמו שזה נראה זה לא היה מספק משכנע.

בנוסף התפקיד שהילד המעצבן אולי קיבל כאן העונה היה פספוס. למי אכפת מאולי, אז נכון לא היה לנו כאן את באוון מארש שנבנה היטב בספר. אבל אפשר היה להשתמש באד או מישהו אחר שבאמת היה משמעותי ולא אולי שלאף אחד לא ממש אכפת ממנו.

סרסיי לאניסטר ועלילת מעלה המלך

בדיוק כמו העלילה של אריה, סיפורה של סרסיי נצמד למקורות ולא נעשו בו יותר מידי שינויים שיכלו להרוס את הסיפור הכללי. הבניה של סרסיי לקראת הנפילה הידוע מראש נעשתה כראוי. צעידת הבושה של הפרק האחרון הייתה מחזה קשה ולמרות שדמותה של סרסיי כמו שהיא מוצגת בסדרת הטלוויזיה היא דמות שלילית. בסיום הצעידה כשגרגור "פרנקנשטיין" קליגיין נושא אותה על ידיו רוב הצופים ירצו לראות את סרסיי שורפת את כל הפנאטים של הדת. מה שהיה חסר בעלילת מעלה המלך היא שחרורם של מרג'ורי ולוראס לפני צעידת הבושה כדי לחזק עוד יותר את תסכולה של סרסיי בהמשך. כי כמו שזה נראה הם נשכחו וכעת אחרי צעידת הבושה של סרסיי וייס ובניאוף עיבדו מומנטום עם הטיירלים.

סטאניס באראתיאון - הטרגדיה של הצפון הקפוא ושל העונה כולה

הגענו לדובדבן שבקצפת - סטאניס באראתיאון.
סטאניס באראתיאון הוא אחת מהדמויות האהובות עלי בסדרת הספרים של ג'ורג' מרטין. השחיטה הכשרה שביצעו בדמות דן וייס ודייויד בניאוף רק מראה כמה הם פשוט לא הבינו את חומר המקור וכנראה בעצמם לא ממש אהבו את הדמות. כל הלחימה של בתי האצולה על כס הברזל היא כדי לזכות ביותר כוח ולשלוט על כל השאר אבל אחד דברים הכי חשובים עליהם נלחמים כל בתי האצולה היא על יצירת שושלת. אז עכשיו תגידו לי בבקשה איפה ההיגיון מצדו של סטאניס לשרוף את יורשת היחידה שלו ? (במיוחד אחרי ניסיונות רבים של להביא יורש שנכשלו). באחד הפרקים במהלך העונה סטאניס מנהל שיחה עם שירין בה הוא מסביר לה שכל מה שהוא עושה זה בשבילה, כדי להושיב אותה על כס הברזל.


זאת הייתה סצנה נהדרת שנתנה לצופי הסדרה להבין קצת יותר לעומק מיהו סטאניס באראתיאון. לצערנו כל הסצנה נועדה למטרה אחת ויחידה. כדי שסצנה בה שורפים את שירין תזעזעה עוד יותר את צופי הסדרה. בספרים שירין, סיליס ומליסנדרה כולן נמצאות על החומה עם ג'ון. בזמן שסטאניס צועד עם צבאו לקראת הקרב מול הבולטונים. כל התירוצים שיוצרי הסדרה פיזרו בתענה ששרפתה של שירין הוא מה שקורה בספרים הוא שטות. אין ספק שרוב הסיכויים ששירין תמות אבל זה יקרה בלי שסטאניס ייתן לזה אישור לקרות, הוא פשוט לא נמצא שם. 

סטאניס האיש ששרד את מצור בקץ סופה. ופתאום כש 20 Good Men מצליחים לשרוף מחנה של 5000 איש (בו זמנית ובלי שאף אחד שם לב) הוא נשבר בכזו קלות? זה חסר כל היגיון. בפרק האחרון בו צבאו מותקף ומושמד, סטאניס - אחד מאנשי הצבא המנוסים בוסטרוז לא שולח איש כדי לרגל אחר הבולטונים ולא מודע שהם מתקיפים אותו עם פרשים לפני שכבר מאוחר. ואיך לעזאזל הוא מגיע בסופו דבר ליער אחרי שכל צבאו נשחט? נו באמת זה פשוט טיפשי. נרמז לנו שסטאניס מת. טוב שהוא מת, הוא לא יצטרך לסבול השפלות נוספות מצד וייס ובניאוף בעונה הבאה.

העונה החמישית של משחקי הכס לא הייתה טובה, היו לה הברקות כמו הרדהום (כמו שציינתי), וצעידת הבושה של סרסיי. אבל בגדול יוצרי הסדרה החליטו לסטות מחומר המקור והכניסו את עצמם לפינות חשוכות ללא כל מוצא הגיוני.
להגנתם חייבים לציין שצמד הספרים עליהם הם ניסו להתבסס לא היו חומר מקור מושלם בשביל סדרת טלוויזיה (משתה לעורבים היה לרוב הרהורי הדמויות המשמעותיות וריקוד עם דרקונים היה פסטיבל של שעמום בראשית דיאנריז). נראה שבעונה הבאה מחזירים את אנשי הים לתמונה, לידי לב אבן וגם רצות שמועות על ליהוקו של ארתור דיין (פלאשבקים של Tower of Joy , יש מצב ששון בין יחזור?), נשמע מבטיח. רק נקווה שלא יהרסו יותר מידי את העונה השישית של משחקי הכס כמו שהרסו את העונה החמישית.
המסקנה המתבקשת מכל מה שרשמתי כאן היא שאם אתם אוהבים את משחקי הכס, פשוט תקראו את הספרים. גם לפני ההתדרדרות של הסדרה למצבה הנוכחי היא עדיין לא הציגה את כל מה שמתחולל בעולם של שיר של אש ושל קרח מתחת לפני השטח. ברגע שתקראו את הספרים אתם תבינו הרבה יותר את כל המהלכים שהתחוללו עד כה.

חמשת הספרים של שיר של אש ושל קרח ׁׁׁׂׂׂ(אמזון) -



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א