מהו סוד ההצלחה של נטפליקס ?



נטפליקס

אני לא יודע מה איתכם אבל בשנים האחרונות רשת נטפליקס מצליחה ליצור את סדרות הטלוויזיה האיכותיות ביותר שנראו כאן בשנים האחרונות. יהיו אלה שיגידו שבאיכות עדיין שולטת HBO ואני אסכים של HBO יש כמה סדרות איכותיות אבל עם נטפליקס זה מרגיש הרבה יותר שונה. בזמן שעל כל משחקי הכס יש את הנותרים (The Leftovers ) לנטפליקס יש את אחוז הפגיע במטרה הגבוהה יותר. אולי זאות רק הרגשה שלי אבל אם נתמקד בכמה מהסדרות שהרשת שידרה לאחרונה: דרדוויל, בית הקלפים, כתום זה השחור החדש, נרקוס, Sense8, ומרקו פולו. אני ראיתי את כולם ואם נוציא את כתום זה השחור החדש מהרשימה (הספיקו לי 6 פרקים של העונה הראשונה) נהניתי מכולן.

אז מה הוא סוד ההצלחה של נטפליקס ? מה גורם לסדרות של נטפליקס להצליח במקום בו רוב הרשתות נכשלות באופן כל כך ברור.

התשובה טמונה בכמה מקומות. ראשית נראה שנטפליקס היא הראשונה מכל רשתות הטלוויזיה שהפנימה את העובדה שחייבים להתקדם עם הטכנולוגיה ועם דרישות השוק ע"י התאמה לקהל הצופים שכבר לא מקובע כמו שהוא היה פעם. אנחנו חיים כיום בעידן האינטרנט, אנחנו יכולים להשיג את התכנים שאנחנו רוצים בכל מקום ובכל זמן. לכן אנחנו לא תלויים בזמני השידור או שידורים חוזרים של רשתות הטלוויזיה. אם אנחנו רוצים לראות סדרה אנחנו משיגים או ורואים אותה בזמן שנוח לנו, אנחנו רואים כמה פרקים שנוח לנו ואנחנו רואים את הסדרות שאנחנו רוצים לראות ולא את מה שהרשתות מכתיבות לנו באותו הזמן. נטפליקס היא הראשונה מבין כל הרשתות שהבינה את זה והיא היחידה מבין רשתות הטלוויזיה שהתאימה את עצמה לעידן המודרני. ברגע שנטפליקס מכריזה על תאריך שידור של אחת מסדרותיה היא משחררת את העונה כולה של אותה סדרה. וכך היא חוסכת מאיתנו את ההמתנה המייגעת של שבוע בין פרק לפרק. אם מתחשק לנו לעשות מרתון צפייה לדרדוויל או בית הקלפים, נטפליקס נותנת לנו את האפשרות לעשות את זה. משהו שאנחנו לא מקבלים בשום רשת אחרת.

דבר נוסף בו נטפליקס נבדלת מרוב רשתות השידור האחרות בארה״ב, היא איכות ומגוון התוכן אותו היא מספקת. אם תשימו לב ל 90% מהסדרות שמשודרות ברשתות הגדולות של ארה״ב קשה להבדיל בין הסדרות, שמות הסדרה / השחקנים והרשת המשדרת כולם משתנים אבל הסדרות עצמן כולן נראות אותו הדבר. וכל זה בגלל שהן כולן בנויות על אותה התבנית. אם זה סדרות משטרה, סדרות בתי חולים, סדרות כיבוי אש ואפילו רוב סדרות הקומיקס דומות ולא מנסות לספק משהו ייחודי.

רשת נטפליקס מצליחה לגוון עם סוגי הסדרות אותן היא משדרת אם זה מפוליטיקה מלוכלכת (בית הקלפים), פשע (נרקוס), היסטוריה והרפתקאות (מרקו פולו) מדע בדיוני (Sense8) וקומיקס כמובן (דרדוויל ובהמשך ג'סיקה ג'ונס, לוק קייג' ואיירון פיסט). כשאנחנו מסתכלים על הרשתות הגדולות תמיד ניתן לקטלג את הרשתות לפי הסדרות אותן הם משדרות, כי יש ז'אנר אחד שתופס את מירב תשומת הלב מכיוון אותה רשת. לדוגמא: CBS זה סדרות CSI, רשתות CW ו-MTV יש את התבנית שמושכת יותר את בני הנוער עם סוג של סדרות טראש, NBC זה משטרה, ופוקס גם אוהבת סדרות משטרה אבל היא נהנית יותר מכל להרגיז את הצופים עם התמחות בביטול סדרות איכות. נטפליקס פשוט מכוונת לכל הכיוונים ומה שמפתיע שהיא מצליחה כמעט תמיד. אי אפשר להגיד שנטפליקס מתמחה בז'אנר כלשהו. אבל כשנטפליקס יוצרת סדרה היא עושה משהו שונה מכל המתחרות שלה. הם פשוט מצליחים לחשוב מחוץ לקופסה או מחוץ לתבנית המונוטונית בה שרויות כל הרשתות הגדולות. אז נכון שנטפליקס לא מוגבלת באלימות או ערום אבל אנחנו כמעט ולא רואים את האלמנטים האלה בסדרותיה, וכאשר אנחנו נתקלים בהם זה נעשה כדי לקדם את העלילה ולהמחיש משהו שאי אפשר בלעדיו (בניגוד למשחקי הכס של HBO בשנים האחרונות). 

לכן המסקנה אליה אני הגעתי לגבי נטפליקס היא:

מה שמייחד את נטפליקס היא שבניגוד לכל הרשתות הגדולות בארה"ב היא לא מנסה לספק את כולם. בזכות האיכות ושבירת מוסכמות (במובנים מסוימים) נטפליקס הצליחה ליצור לעצמה את קהל היעד האיכותי משלה ואליו היא מכוונת. ברור שהיא תלויה במנויים והיא מנסה למשוך כמה שיותר אנשים אבל היא מסרבת לוותר על מה שמייחד אותה ובגלל זה במקום להקריב את עקרונותיה ולמשוך יותר מנויים בארה"ב היא מתרחבת ליותר מדינות (ישראל נמצאת בתכנון), הכול על מנת למשוך יותר אנשים שאוהבים את סגנונה הייחודי ולא לשנות את עצמה כדי למשוך אנשים שאוהבים סגנונות אחרים. היא לא מנסה לספק את הילדים או את ההמונים כמו שכל רשתות המיינסטרים מנסות לעשות ונכשלות כל פעם מחדש (אחרי הכול אי אפשר לספק את כולם). הסדרה האחרונה ששוחררה ע"י נטפליקס מספרת את כל הסיפור. אם מסתכלים על סדרת נרקוס (אתם מוזמנים לקרוא את הביקורת שלנו על העונה הראשונה של נרקוס בקישור), מי מבין רשתות הטלוויזיה הגדולות היה מסכים ליצור סדרה שתתמקד באחד ממבריחי הסמים הגדולים (ויש שיגידו האכזריים) בהיסטוריה ולשים אותו במרכז העניינים כדמות הראשית? רק נטפליקס. וזה מסכם את כל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א