ביקורת סדרה פחמן משודרג עונה 1


פחמן משודרג משדרג את ז'אנר מדע בדיוני

אני חייב להודות שפחמן משודרג ( Altered Carbon ) הייתה אחת מהסדרות הכי מצופות שחיכיתי שנטפליקס תשחרר למסך הקטן. סדרה שהחל מהטריילר הציגה את התגלמות המדע בדיוני בכל תפארתו. בהמשך זלגה לז'אנרים נוספים ויצרה את אחת הסדרות הפופולאריות מבחינת סטרימינג לחודש פברואר 2018.
altered carbon takeshi kovac
טקאשי קובאץ' / אליאס רייקר

למי שעדיין לא עשה היכרות עם פחמן משודרג (Shame on you) אז הסדרה מתארת עתיד פוסט אוטופי (כ 300 שנה בעתיד) בו בני האדם גילו את חיי הנצח. ע"י שימור התודעה שלהם בכלי מיוחד (סטאק - Stack) שמושתל בצווארו של כל אינדיבידואל החל מגיל שנה. כל עוד הסטאק לא נפגע אותו אינדיבידואל יכול להחליף את הגוף ( Sleeve ) , להטמיע את הסטאק בתוכו ולהמשיך בחיי היום יום כאילו דבר לא קרה. מה שמשפר את מעמדם של העילית ( Meths ) של אותו עולם והופך אותם לאלים.


מי אתה Takeshi Kovacs

הסדרה מציגה בפנינו גיבור שאנחנו לא מרבים לראות בשנים האחרונות. טאקאשי קובאץ' (ביירון מאן / וויל יון לי), הוא אנטי גיבור בעל השם הייחודי. עם אמא יפנית ואב סלאבי, קובאץ'  בעל המראה אסייתי המתהלך לאורך מרבית העונה בגופו של שוטר לבן. אם אתם מבולבלים זה בסדר, אם ראיתם את העונה זה הסתדר לכם הרבה יותר טוב ממה שניסיתי להסביר כאן בפסקה האחרונה.

הסדרה נפתחת בבום, עם רשויות החוק שהורגות את טאקאשי קובאץ' ( ביירון מאן ) וחברתו. הסטאק של קובאץ' נכנס לאחסנה (סוג של כלא עתידני). 250 שנה לאחר סצנת הפתיחה אנחנו רואים את קובאץ' חוזר מהקפאה ומוכנס לגופו של אליאס רייקר (ג'ואל קינמאן ). מדוכא ובעל נטיות אובדניות, קובאץ' מקבל הצעה מלורנס בנקרופט ( ג'יימס פיורפוי ) לחקור את נסיבות ניסיון רציחתו של המאת' ( Meth ) העוצמתי של אותו עולם. קובאץ' שבעברו השתייך לחייל השליחים ( Envoy Corps - סוג של לוחמי חופש שהפסידו את המלחמה ובהיסטוריה שנכתבה ע"י המנצחים כיום נחשבים כטרוריסטים) ונלחם בכל מה בנקרופט מייצג נוטה לסרב להצעת בנקרופט עד שנתקל בכמה אנשים שממש רצו לפגוע בו ביומו הראשון בגופו של רייקר. מסוקרן מאויביו המסתוריים, קובאץ' בוחר לקבל את הצעת בנקרופט על מנת לגלות את הרוצח כמו גם להבין מי מנסה לפגוע בו כל כך הרבה שנים בעתיד.



אחרי שמתרשמים מהפרק הראשון והדמיון הויזואלי לבלייד ראנר, קובאץ' סוחף אותנו לטיול בעולם העתידני של Altered Carbon. אז נכון שהפרקים הראשונים הם דיי איטיים ולוקח זמן עד שבאמת מתחילים להתחבר לעולם של פחמן משודרג. ככל שמתקדמים עם הפרקים מתחילים להתמכר לסדרה המושקעת של נטפליקס. זו תופעה נדירה אצל נטפליקס שידוע ביצירת ניגודיות מאוד קיצונית בסדרות אותה היא מפיקה מצד אחד עם סצנות ופרקים יוצאים מהכלל מנגד עם פרקים ורגעים מתים לחלוטין שהורגים את חוויית הצפייה (דוגמאות טובות הן: ג'סיקה ג'ונס, בית הקלפים, לוק קייג' ועוד ...). פחמן משודרג פשוט משתפרת מכל מפרק ככל שאנחנו מתקדמים לקראת סיום העונה. לאורך העונה קובאץ' לוקח אותנו לטיול שורשים ועוזר לנו להבין מי הוא ואיך הוא נבנה למי שהוא היום דרך הפלאשבקים לילדות, מערכת היחסים עם אחותו ריילין וכמובן מערכת היחסים עם קוויל. הסדרה מכילה המון ערום, אלימות ובמקרים מסוימים שילוב של השניים (קרבות בערום מלא).

עוד מנטפליקס:


מי בלט לטובה ומי דשדש מאחור

פיתוח דמויותיהם: קובאץ', קריסטין וריילין היה מצוין. מערכות היחסים בין הדמויות הם אלה שייצרו את מירב העניין בסדרה. כמו גם השיא אליו הגענו עם ריילין לקראת סופה של העונה היה שלמות בהתגלמותו. משהו שאי אפשר להגיד על מירב דמויות המשנה אותם ראינו בסדרה. החל מלורנס בנקרופט (למרות שג'יימס פיורפוי הוא שחקן מצוין, כאן לא ממש היה לו הרבה מה לעשות), פו וכל משפחת אליוט המורחבת שפשוט בזבזה המון זמן מסך ולא הצליחה לייצר משהו מעניין.
altered carbon Dichen Lachman
ריילין

המסר ומשמעותו

פחמן משודרג היא אחת מאותן סדרות בודדות בימינו שגורמת לצופה לחשוב ולתהות לגבי משמעות החיים ומה היינו עושים אם הייתה נפתחת בפנינו האפשרות של חיי נצח. קוויל דגלה ברעיון של החזרה למה שאנחנו מכירים מהמציאות שלנו בזמן שה – Meth's דגלו ברעיון של שימור המצב הקיים ומה שגרר עם הזמן הפיכתם לאלים עלי אדמות. הסדרה מציגה כאן קונפליקט דרך עיניו של הגיבור הראשי, קונפליקט בו גיבורינו בחר צד אבל המחיר שהוא מוכרח לשלם עליו הוא כבד מנשוא.

ההחלטה הופכת לקשה עוד יותר כאשר קשרי דם נכנסים למשחק וכאן העניינים מסתבכים עוד יותר. סדרה בה אתה/את נוטה לבחור בצידו של הנבל מוכיחה את האיכות והמחשבה שהושקעה כאן בבניה של הסיפור כולו ופחמן משודרג היא דוגמא מצוינת לכך.

סיכום

סדרה שאחרי הצפייה בה גורמת לתחושה של ריקנות מוחלטת במיוחד כאשר מסתכלים על הסדרות הקבועות ברשימת הצפייה השבועית היא כנראה משהו מיוחד. סדרה שגורמת לך לחקור את סיפור המקור ולפנות לספרים עליהם היא מבוססת היא כבר סדרת עילוי שאסור לפספס. פחמן משודרג היא סדרה שגרמה לי לחוות את 2 התחושות האלה ובגלל זה אם אתם רוצים ליהנות מסדרה מושקעת שתגרום לכם לחשוב, אתם חייבים לראות את פחמן משודרג.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א