ביקורת משחקי הכס עונה 8 פרק 5 - הפעמונים


סקירת משחקי הכס עונה 8 פרק 5 - הפעמונים

את הסקירה אתחיל מהסוף - למרות כל התלונות, זה ללא ספק הפרק הכי טוב שהיה בעונה הזאת וכנראה שגם יותר טוב מכל דבר שהיה עונה או שתיים אחורה. הוא עדיין נשען על הבסיס הרעוע בלשון המעטה שסיפקו לו העונות והפרקים האחרונים ולכן הוא לא יכול להיות טלויזיה טובה באמת, אבל הוא יפה ויזואלית והוא סוגר כמה קווי עלילה בצורה טובה. אחרים בצורה טובה פחות. כמובן שכשמדובר בכמה עונות רעות מאוד, האמירה שזה הפרק הכי טוב לא אומרת שזה פרק טוב - וזה אכן לא פרק טוב.
הפרק מתחיל בסילוק חפוז של ואריז מהעלילה. בדומה לפטיר בייליש שעשה טעויות מטופשות שלא מתאימות לדמות ושילם על כך בחייו, כך גם ואריז. במקום לחכות עד אחרי המלחמה נגד סרסיי שאולי, כמו שטיריון אמר, תפתור לו את כל הבעיות, הוא שולח מכתבים מפלילים ומנסה להרעיל את דאני. עם זאת, נראה שדאני לא מודעת למעשיו - היא לא מעמתת אותו איתם ומסיבה לא ברורה הוא טורח להשמיד ראיות כשהוא יודע שבאים להרוג אותו. האמת היא שגם לא לגמרי ברור למה להרוג דווקא אותו - דאני ציינה שרשרת ארוכה של בוגדים, ובזמן שזה אולי רעיון רע להרוג את ג'ון הפופולרי שגם מפקד על חלק מהצבא ערב הקרב, ממש לא ברור למה טיריון ש"סליחה, טעיתי" הפך למשפט שגור אצלו, נשאר בחיים. את הערב היא מסיימת בשיחה עם ג'ון מול האח, בה היא מתלוננת שכולם מתייחסים אליה כמו אל מלכה ולא כמו אל חברה שלהם.
אחרי שסיימנו לטאטא את הדמויות המפריעות הצידה, העלילה עוברת לעסוק בקרב המתקרב. ג'יימי נתפס בדרכו למעלה מלך. אריה והכלב מגיעים לאיזור. רגע! אריה והכלב יצאו מווינטרפל בערך ביחד עם דאני, ואז דאני השיטה את שאריות הצי שלה מאיזור ווינטרפל עד דרגונסטון, שם נפלה למארב של יורון ואז אני מניח ששלחה עורב לווינטרפל כדי להודיע כל נפילתו של ראיגל. רק אחרי שהעורב הגיע החליט ג'יימי לעזוב את ווינטרפל ולחזור למעלה מלך. איך לעזאזל הוא הגיע לפני אריה והכלב? 
cersei lanister in episode 5 season 8 of game of thrones
סרסיי לניסטר
בכל מקרה, טיריון מגיע לחלץ את ג'יימי במעין סצנה הפוכה מזו שהייתה בסוף העונה הרביעית, כשג'יימי חילץ את טיריון מהכלא אחרי שטיריון נמצא אשם ברצח ג'ופרי. למה בעצם החזיקו בג'יימי בחיים עד עכשיו ולא הרגו אותו כבר מזמן? לא ברור. הסצנה עצמה מנסה לרגש כשטיריון מספר שרק ג'יימי לא התייחס אליו כאל מפלצת, אבל זו בדיוק הבעיה - הכותבים לא הראו לנו איך בדיוק התבטא היחס השונה של ג'יימי כלפי טיריון. צריך לסיים את הסצנה במהירות, אז בדיוק להיפך מכלל הכתיבה הבסיסי, נספר - לא נראה. אבל רגע, לפני שטיריון וג'יימי נפרדים, חייבים לסתור קצת את ההיסטוריה של ג'יימי. החפים מפשע שעומדים למות לא מעניינים אותו. הם מעולם לא עניינו אותו. שמעתם נכון - גל'יימי לאניסטר, קוטל המלך, האיש שהפר את שבועותיו ורצח את המלך כדי להציל את תושבי העיר שהמלך רצה לשרוף לא היה אכפת אף פעם. טוב, זה באמת לא משהו רציני, רק הדבר הכי בסיסי באישיות של ג'יימי של תחילת הסדרה.

סוף סוף עולה השחר, הקרב עומד להתחיל בכל רגע. בכל המפרץ, על כל החומות - בכל מקום בסביבה יש בליסטראות עצומות נגד דרקונים. בשבוע שעבר ראינו כמה קל להוריד דרקון ממרחק גדול עם הבליסטראות האלה - אם מישהו לא ישמיד אותן לא יהיה לדרוגון שום סיכוי להתקרב לעיר. למרבה המזל, דרוגון משמיד את הבליסטראות, מה שמאפשר לו להתקרב לבליסטראות ולשרוף אותן עוד קצת. וגם את הצי כולו בבערך שתי גיחות.

הבאים בתור הם פלוגות הזהב. דיברו עליהם בסוף העונה הקודמת. יורון שט במיוחד לאסוס והביא אותם בתחילת העונה הזאת. שחקנים לוהקו, תלבושות עוצבו, הרבה כסף הושקע בהם ברמת ההפקה. גיחה אחת של דרוגון היא כל מה שנדרש כדי להוציא אותם מהסדרה.

כל כך הרבה צבא הומצא בשביל סרסיי. קייברן היה האדם הראשון בהיסטוריה שחשב לבנות בליסטראות נגד דרקונים. יורון בנה צי עצום ללא חומרי גלם בתוך תקופה קצרה, למרות שזו למעשה משימה שאמורה לקחת שנים. כח של עשרים אלף שכירי חרב, משהו שמצריך מלחמת עולם בלתי פוסקת כדי שניתן יהיה לפרנס אותו, הובא במיוחד מארץ רחוקה - והכל נמחק בתוך דקות ספורות על ידי דרקון אחד. אז למה בכלל טרחו עם כל הצבאות האלה? רק צבא לאניסטר נותר, וסרסיי משוכנעת שהם יילחמו עבורה עד טיפת דמם האחרונה, אבל במהלך הגיוני להפתיע, הם נכנעים. הפעמונים מצלצלים ומבשרים על כניעת העיר, אבל כאן אמור להיכנס הטוויסט המפתיע.

טריילר - משחקי הכס עונה 8 פרק 5

אחרי שסיימנו עם קרב המתים, הפעם המלכות ילחמו על כס הברזל

אלא שהוא לא מפתיע בכלל. באמת, מישהו ציפה שלא יתבצע טבח במעלה מלך בפרק הזה? לדאני לא אכפת מהפעמונים. היוצרים מנסים ליצור כאן הקבלה בינה ובין אבא שלה, המלך המשוגע, שפקודתו האחרונה הייתה לשרוף את כולם, אבל איזה הבדל - אאריז ידע שהוא הפסיד ורצה לשרוף את העיר כדי שלא תיפול בידי אויביו. דאני כבר ניצחה ועכשיו היא שורפת את העיר כי ככה מתחשק לה, או יותר נכון - כי ככה מתחשק ליוצרי הסדרה. הצבא שלה שמורכב בעיקר מלא טמאים רצחניים עם מנהיג צמא נקם ומדות'ראקים, אומת שודדים ואנסים, מצטרפים לחגיגה כמובן.

יורון, שבפעם האחרונה שראינו אותו קפץ למים מהספינה המתפוצצת שלו, מגיע לחוף בדיוק בזמן כדי לעצור את ג'יימי שבדרכו להציל את סרסיי. ג'יימי כמעט הולך אבל אז יורון עושה לו את המק'פליי ומעצבן אותו מספיק כדי שיישאר להילחם. מה הסיכויים של ג'יימי בעל היד האחת לנצח את יורון, הלוחם העשוי ללא חת? ובכן, מסתבר שטובים כי זה בדיוק מה שהוא עושה, למרות שהוא חוטף כמה דקירות לא נעימות ואפילו קטלניות למראה בדרך.

כשסרסיי עלתה לשלטון היא הזמינה ציור של שבע הממלכות שיצוייר על רצפת אחד האולמות בארמון. עכשיו אנחנו רואים את האולם מתפרק והמפה נסדקת כשאריה והכלב מגיעים למקום. אני מניח שזה אמור לסמל משהו אבל הרמז עדין מדי בשבילי. הכלב נותן נאום קצר על נקמה ומה היא עושה לנפש האדם ומצליח בתוך פחות מדקה לשכנע את אריה לעשות מה שלא הצליחו לעשות בכל תקופת ההתמחות שלה בבראבוס - לוותר על שאיפת הנקמה. טוב, זה לא שהיא לוחשת את שמה של סרסיי לפני השינה כבר שש עונות וחצי.

הכלב מטפס לבדו במדרגות ומוצא את הפמליה המלכותית - סרסיי, קייברן ומשמר המלכה - טובי האבירים בממלכה. אז הוא הורג את כל האבירים הטובים בממלך חוץ מאשר את אחיו כי בכל זאת, המעריצים מחכים לקרב קלגיין נגד קלגיין כבר שנים ארוכות מאז הטיזר לקרב הזה שקיבלנו בעונה הראשונה. רגע, יש כאן עוד מציקה אחת, בואו נהרוג את קייברן סתם ככה כי אין יותר מה לעשות איתו. סרסיי זזה הצידה בשביל לא להפריע לאחים, היא לא מוטרדת בכלל מהרעיון של להתקדם בלי שומרי ראש או לעבור ליד הכלב שבדיוק הרג את כל המשמר שלה. הכלב תוקע את חרבו בהר אבל כמובן שזה לא משפיע עליו. ההר מנסה את המהלך היחיד שהוא מכיר - פיצוח הראשים. זה עבד על אליה מארטל, זה עבד על אוברין מארטל, אבל לכלב גולגולת חזקה במיוחד ולפני שהיא מתפצחת הוא מצליח לנעוץ סכין בהר. באופן מפתיע, אחרי שחרב לא הרגה אותו, גם סכין לא הורג אותו אבל כן מטשטש אותו והכלב מנצל את ההזדמנות כדי לדחוף את אחיו ואת עצמו לתוך להבות שיסיימו את היריבות והשנאה ביניהם בדיוק כמו שלהבות התחילו אותה או משהו קיטשי כזה.

בחזרה בחוץ, ג'ון שלא השתתף בקרב הבלאקווטר ולא חזה בפיצוץ הספט רואה פיצוצים ירוקים ומבין שהמקום עלול להתפוצץ בכל רגע ולכן פוקד על הצבא לצאת מהעיר. העיר כולה מתחילה להתמוטט. אריה, שמכירה היטב את הדרכים הסודיות ברחבי ומתחת לארמון עקב האימונים שלה בעונה הראשונה, מחליטה לנסות לברוח דרך הרחובות, החלטה שכמעט עולה לה בחייה. היא מוצאת חבורת פליטים שמסתתרת אי שם בעיר ומשכנעת אותם לצאת החוצה ולמות.

סרסיי וג'יימי שנפגשו על מפת ווסטרוס המתפרקת מנסים לברוח מהמקום אבל ההתמוטטויות הרבות חסמו את הדרך. סרסיי מבינה שסופם קרב. אחרי כל כך הרבה אנשים שהישירו מבטם אל המוות בסדרה, סוף סוף דמות שמקבלת את מותה המתקרב בצורה שאני מצליח לקנות, עם דמעות ורצון להמשיך לחיות, לא בשלוות נפש. אחרי כל השאלות מי יהרוג את סרסיי - אולי אריה מחופשת לקייברן? אולי אריה מחופשת לג'יימי? אולי ג'יימי בעצמו? מתברר שהתשובה היא בלוק לראש. הסצנה אמנם עשתה צדק עם דמותה של סרסיי והחזירה אליה ניצוץ של אנושיות ברגע האחרון, ולנה הידי היא שחקנית מופלאה, אבל כל סיפור הגאולה של ג'יימי נזרק לפח בשביל ליצור את הסצנה הזאת והוא סיים את הסדרה בדיוק כמו שהתחיל אותה - טיפוס חסר מצפון שיעשה הכל בשביל להמשיך לשכב עם אחותו.
בחוץ, העשן מתפזר. רק שניים שרדו את הטבח הנורא. אריה ודאוסוס אקס מאכינה. היא עולה עליו ורוכבת לעבר השקיעה, או לפחות לעבר פרק סיום הסדרה.

בסופו של דבר, מדובר היה בפרק ויזואלי בעיקר. למרות ההתלהבות הגדולה לפני הפרק על קרב ווינטרפל, הפרק הזה היה מרשים בהרבה מבחינת האקשן והאפקטים. רבים מתלוננים על הרס דמותה של דאנריס, אבל בסופו של דבר - הרמזים למה שעומד לקרות היו בולטים מאוד. נכון, היה מעבר חד מרמיזות עדינות לגבי טירופה של דאני ליותר משוגעת מהמלך המשוגע בתוך שני פרקים, אבל קשה להגיד שזה לא היה צפוי. מה יעשו עכשיו כל האנשים שציפו ממנה שתהיה המושיעה וגילו שהם הכתירו רוצחת המונים? אותי יותר מעניין לדעת מה יעשו עכשיו כל ההורים שקראו לבנותיהם חאליסי והערב גילו שלבת שלהם יש שם של רוצחת המונים.

השורה התחתונה - הפרק הוא, כמו שאמרתי, הפרק הכי טוב בשנים האחרונות, אבל הוא עדיין לא טוב, ומה שהופך אותו ללא טוב הוא לא חור כזה או אחר בעלילה אלא דווקא התנהגות שניתן להבין - השיגעון של דאני. זה נכון שאפשר להבין איך הכותבים הגיעו לשיגעון הזה וזה נכון שהוא היה צפוי לחלוטין, אבל בסופו של דבר נשאלת השאלה - למה? לא למה הגיעה לווסטרוס מלכה שהייתה אמורה להיות טובה ואז השתגעה אלא למה לכתוב דבר כזה? מה הייתה המטרה של הכותבים כשהחליטו להפוך את הדמות הראשית לרוצחת? זו לא סדרה תיעודית. לכל דבר שקורה צריכה להיות סיבה, כל דבר שנכתב אמור לשרת מטרה. מה המטרה שהציבו לעצמם כותבי הסדרה שגרמה להם לחשוב שרגע לפני הסיום צריך להראות לנו טבח באזרחים תמימים?
אהבתם את הסקירה, מוזמנים לקרוא סקירות נוספות של איתי על משחקי הכס כאן.

טריילר - משחקי הכס עונה 8 פרק 6 והאחרון בסדרה

טיזר אחרון בהחלט לסיומה של משחקי הכס

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א