ספר חולית - בתי אטריידיס, הרקונן וקורינו


סקירת ספרי ההקדמה של חולית

אני ממשיך להנות מספרי חולית והפעם אלה הם שלושת ספרי ההקדמה לספר המופרסם חולית. הספרים בית אטריידיס, בית הרקונן ובית קורינו בונים את הבסיס של ספר חולית המפורסם של הרברט. 

בית אטריידיס

הספר הראשון בסדרת ספרי ההרחבה של ספרי חולית . בניגוד לכותרת עצמה הוא מתרכז לא רק בבית אטריידיס אלה בכל השחקנים החשובים של היקום 30 שנה לפני מאורעות חולית. 
אנחנו עושים היכרות ראשונה עם ליטו המתבגר שחיי על קלאדין בחייק אביו ואימו המתקוטטים ללא הרף. בהמשך ליטו עושה את המעבר לאיקס שם הוא מתחבר עם יורשי בית וורניוס עד לחזרה לקלאדין. בספר הראשון אנו נחשפים לעיצוב דמותו של ליטו הצעיר אם זה באירועים באיקס ואם זה לקראת סוף הספר בקלאדין שם הוא לוקח את המושכות בניהול הכוכב. בנוסף לליטו אנחנו עושים היכרות עם הילד דאנקן איידהו וחיי משפחתו במתחם הכליאה בגידי פריים. כמו כן אנחנו מתחילים להכיר את ברון הרקונן כגבר בוגר ואחיינו רבאן ואת מעלליהם של השניים ביצירת כאוס באימפריה. הספר מציג גם את עלייתו של שאדאם קורינו על כס השליטה עם תככים אינסופיים.

בית הרקונן

הספר השני בסדרת ספרי הפריקוול הוא המשך ישיר לבית אטריידיס. בספר ישנה התרכזות קצת יותר משמעותי בהרקוננים ובאביו של רבאן. מעשי הזוועה של רבאן תופסים חלק גדול מפוקוס הספר. עושים את ההיכרות של גרני האלאק ומסכת הסבל אותה הוא (ומשפחתו) חווה מידי בית הרקונן. ממשיכים עם ליטו הבוגר ומערכת היחסים המתפוררת שלו עם פילגשו קאיליה וורניאוס. מתחילים להכיר לעומק את ג'סיקה וההסתננות שלה לבית אטריידיס בזכות התככים של בנות הגשרית. חווים את חוויותיו של דאנקן בגינז. סובלים עם קאטייר שממשיך את ההישרדות שלו באיקס. פארדט קיינס ממשיך את סיפורו ואנחנו עושים היכרות עם בנו הצעיר לייט בספר הנוכחי. 

בית קורינו

זהו הספר השלישי שמסיים את הטרילוגיה של ספרי הפריקוול של חולית. הספר מתרכז יותר מכל בסגירת כל העלילות המרכזיות והמשניות שהתפתחו במהלך שלושת הספרים עם סגירת נושא כוכב איקס, ההתבצרות של ליטו כמנהיג הפופולארי של האימפריה, הדעיכה של שדאם ובהמשך סלידתו לליטו. 
dune art warm
עקלתון של חולית
Credit - Kyle Pearson

ביקורת

למרבה ההפתעה מאוד נהניתי מטרילוגיית הפריקוויל הזאות של חולית. כמו שכתבתי במאמר הביקורת הקודם שלי על ששת הספרים של הסדרה המקורית וההבדלים ברמה בין חלק מהספרים. מה שגרם לי בסופו של דבר להתחבר פחות לחלק מהספרים. כאן בהחלט נהניתי מכל רגע. לדעתי הסיבה לזה היא בגלל שהדמויות המרכזיות של הטרילוגיה היו דמויות מוכרות אותן לא הייתי צריך להכיר מהתחלה. כמעט כל הדמויות הן דמויות משנה שהכרנו מהספר המרכזי של חולית רק שהפעם ניתנה להן מרכז הבמה על מנת להתפתח בטרילוגיה הנוכחית. לי אישית יש חולשה לפריקוולים ופה לא היה שום דבר שונה. אי אפשר להסביר את התופעה שבה אתה רוצה לחקור ולגלות פרטים נוספים על דמויות מורכבות ועוצמתיות אותן אתה מרגיש כאילו לא מיצית בספר המרכזי. מאוד נהניתי לעקוב אחרי דמויותיהן של דאנקן בספר הראשון וגרני האלאק, קאטייר פילרו והוריו של רבאן בספרים הבאים. אני לא רוצה להישמע כאן כמו סאדיסט אבל הסבל והחוויות המזוויעות של הגיבורים מצליחים לרתק אותך לדמות וכמובן להגביר את הסימפטיה שלך אליהן.  
הספרים האלה נותנים מימד נוסף לעולם והדמויות שמשתתפות בסיפור. אנחנו מקבלים תמונה הרבה יותר ברורה לעיצוב דמויותיהם של הדמויות אותן אנחנו מכירים מהספר העיקרי. אם זה ליטו ועניין הכבוד אותו הוא רכש/ירש במהלך השנים מידידיו ויריביו כאחד, כמו גם המחיר הכבד שהוא לא מפסיק לשלם על הבחירות שלו לאורך הריצה של הדמות. טרילוגיית הפריקוול הנוכחית מסבירה המון ניואנסים קטנים מהספר חולית במיוחד כל התחושות שהוא מפגין לאחר ניסיון ההתנקשות בפול. 

ג'סיקה לא ממש יוצאת כאן באור חיובי, הדעה שלי דיי משוחדת לכל חברות מסדר בנות הגשרית לכן אולי זאת הסיבה. הדמות אולי לא באשמתה מצאה את עצמה בידי כת הנשים המטורפות ותחילה היא באמת יוצרת מתח מיותר בטירת קלאדין. ככל שהסיפור מתפתח היא יוצאת מהמסגרת שלה אך הרושם הראשוני שלה עדיין כבד מידי והאינדיבידואליות שלה לקראת סוף הסאגה לא מצליחה לחפות על המהלכים בתחילתה. 

כל עלילת איקס היא משהו חדש אותו לא הכרנו מהספר חולית והיא נותנת במה להיכרות עם הדמויות הטראגיות לבית ווארניוס, במיוחד קאיליה (לפחות בעיני). 
דמות משמעותית נוספת שיצא לנו לעקוב אחריה מקרוב היא כמובן הקיסר שדאם, עוזרו הנאמן והתככים והתת תככים אותם הם ייצרו לכל אורך הסדרה. כמובן שבתוך עלילת שדאם בנות הגשרית שוב השתמשו בתחבולות על מנת לשים קץ למשטרו של הקיסר. עם קריסת התחבולה הראשית של שדאם לדעתי הוא לא היה כל כך חסר יכולת כמו שהוא תואר ע"י מספר רב של דמויות הקרובות אליו.

הטרילוגיה הבאה היא של המרד במכונות, נראה איך זה יתפתח אולי אכתוב גם על המרד. אם אתם רוצים לקרוא את החוויות של מיתר הספרים ציינו זאות בתגובות.
נתראה בפוסט הבא.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א