ביקורת ג'ק ראיין עונה 3 - עימות הנבלים

סקירת העונה השלישית של ג'ק ראיין

סיימתי לצפות לפני כשבוע בעונתה השלישית של ג'ק ראיין. סדרה שיחסית עברה איך שהוא מתחת לרדאר של כולם. ומגיע לה הרבה יותר הכרה ממה שהיא קיבלה לאורך שלושת העונות שהיא רצה ברשת אמזון. בזמן שכולם היו עסוקים בטבעות הכוח הנוראית נראה שאמזון שכחו שהיה להם יהלום ביד אותו הם סירבו לשווק כראוי.

ג'ק ראיין היא כנראה אחת מסדרות הטלוויזיה הכי מאוזנות שראינו על המסך הקטן בשנים האחרונות. היא סדרת ריגול המבוססת על הספרים של טום קלנסי. בניגוד לסדרות אחרות שראינו מהז'אנר הזה בשנים האחרונות ג'ק ראיין סוג של מחוברת לקרקע ומתנהלת בתוך אווירה יחסית מציאותית (עד כמה שאפשר כמובן).

ג'ק ראיין
ג'ק ראיין

בעונתה השלישית ראינו את ג'ק ראיין ממוקם באירופה ועובד עבור הסניף הצ'כי של ה סי אי אי. הוא מצליח להשיג מידע על קנוניה של שמסכנת את כל אירופה להתדרדר לעימות מסוכן היכול לצאת משליטה. כל עונה של ג'ק ראיין משום מה מצליחה לנצל את האירועים שמתחוללים באותה התקופה באולם ולקמט אותם לתוך העלילה של אותה עונה. כאן הרמז הוא בגודל של פיל המרמז על העימות בין רוסיה לאוקראינה אותו אנו רואים מהצד כבר תקופה ארוכה.

בניגוד למציאות שלנו בה אנחנו רואים את נציגי המדינות שמנהלים את העימות בתוך ארופה. ניתן בקלות לשים לב שכל אחד מהדמויות הבכירות של רוב הצדדים מנסות להרגיע את הרוחות מתחת לפני השטח ובאותו הזמן לשדר חוזק עבור הצד שהם מייצגים. 

ככל שאנחנו מתקדמים עם הפרקים אנחנו מגלים את המורכבות של המזימה ואת העומדים מאחוריה. אנשים שלא מסוגלים לשחרר את העבר ונאחזים כל כולם בעבר שנשכך ע"י הרוב ולא יחזור עוד. כל המוטיב של העונה הנוכחית הוא ההתפתחות של דמויות הנבלים שהועמדו במצבים בלתי אפשריים. אותם דמויות היו חייבים לקבל החלטות לא פשוטות כל אחד כדי לשרוד בעולם לא פשוט או למות עבור האידיאליים של עצמם. 

סקירת עונות 1-2 של ג'ק ראיין

לפני שמתחילים עם העונה השלישית של הסדרה אפר לראות את הסקירה של צמד העונות הראשונות של הסדרה

ביחד עם ג'ק ראיין הפוקוס הוא בהתפתחותם של צמד הנבלים של העונה. האחד שמקצין עם השנים ומתדרדר אל התהום למרות התשתית המושלמת שהוא בנה עבור עצמו כדי לא להגיע למצב זה. מנגד יריבו המר עובר התפכחות עם השנים ועושה את כל מה שביכולתו על מנת לכפר על פשעי העבר ולמנוע קטסטרופה עולמית. 

בעונה הזאות אנחנו רואים את ג'ק ראיין שיוצא למלחמה נגד הקבאל שמנסה לערער את יציבותה הבטחוני של אירופה. בנוסף לזה בגלל שממוניו כל כך מפחדים לעשות טעויות, הוא נאלץ להילחם גם בהם. המצב מתדרדר עד כדי כך שרוב הפקידות העליונה של סי אי אי נופלת בפח ומנסה להילחם בראיין עד להכרזתו כאויב המדינה.

ג'ון קראסינסקי גם העונה היה מצוין בתפקיד ביחד אתו ניתן לציין לטובה את דמותו של לוקה (ג'ימס קוסמו) שהביא את הגיוון המעניין לדמות. דמויותיהן של אליזבט ואייט (בטי גבריאל) ואלנה קובאץ' (נינה הוס) היו מאוסות ולא התפתחו לשום מקום. במקרה של וואייט היא הציגה דמות נבלית במידה מסוימת שיצאה במפורש נגד ראיין וצדה אותו בפועל כדי להתקדם בסולם הדרגות עד לרגע מסוים שהיה לה עדיף יותר לנגח את הממונה עליה בזמן שהיא השתמשה בראיין עצמו (לא הבנתי איך בשלב זה ראיין החליט לבטוח בה). דמותה של אלנה תחילה הוצגה כאישה חזקה כביכול כמו שהיא הציגה את עצמה אבל לכל אורך העונה היא הסתרכה מאחור כמה צעדים מאחורי הנבלים והוכיחה לכולם שחזקה היא לא. 

בפרק הראשון ראינו את האירוע שטלטל את רוב הדמויות בו הייתה שותפה אשתו של השומר ראש. חבל שלאורך הסדרה יוצריה סירבו להסביר יותר בהרחבה את המוטיבציות שלה ושל בעלה בלקיחת הצד אותו הם לקחו. כי כמו שזה הוצג בעונה הרגיש כמזורז ולא הגיוני. בזמן שדמותו של שומר הראש ראדק בראזה (אדם ואקולה) קיבלה זמן מסך ראוי ויצא לנו להכיר את דמותו (פרט למה שהזכרתי קודם). נראה שאשתו היא דמות שהסדרה לא פתחה כראוי ומהפרק הראשון נראה שיש שם פוטנציאל משמעותי שיכול היה ליצור עניין נוסף בדמות (במיוחד המוטיבציות של הדמות שהביאו אותה לאן שהיא הגיע).

טריילר לעונה 3 של סדרת ג'ק ראיין

ג'ון קראסינסקי הוא ג'ק ראיין בעונה השלישית של הסדרה מבית אמזון

המסר העיקרי מהעונה כמו שאני ראיתי אותו הוא שממשלות הן דבר איום ונורא. סוכנויות חשאיות שאותן ממשלות מפעילות מלאות באגו מניאקים שרודפים אחר כוח ושליטה. האינדיבידואל שמפעיל את ההיגיון משתמש בניסיון אותו הוא צבר ולוקח החלטות אמיצות המבוססות על נתונים ועובדות הוא האידיאל אליו כולנו אמורים לשאוף. לא משנה כמה חזק אתם צריכים ללכת עם הזרם נגד אנשים שמסרבים לחשוב בהיגיון או משמרים את עמדות הכוח שלהם תוך הקרבת כלל הציבור אותו הם מתיימרים לייצג או להגן עליו.

לסיכום ג'ק ראיין היא סדרה מצוינת שהציגה לנו עונה מהנה ומותחת. במיוחד כיום כשאיכות סדרות הטלוויזיה וסרטי הקולנוע כל כך לא טובה. זה מהנה מידי פעם להיתקל בסדרה כמו ג'ק ראיין שהיא בסה"כ 8 פרקים שיעבירו לכם את הזמן בכיף.

* את הביקורת לעונה הראשונה של ג'ק ראיין ניתן לקרוא כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א