ספר חולית - מה למד"ב למדבר, עקלתונים ונשים מטורפות

 

חולית - הרהורים אחרי קריאת כל ספרי הסדרה

אנחנו בשנת הקורונה מה שייבש לחלוטין את כל תחום הבידור השנה אם זה הקולנוע שנכנס להקפאה טוטלית ואם זה גזרת הטלוויזיה שגם נכנסה לסוג של הדממה. הקפאה של סדרות עתידיות ורמה ירודה של הסדרות שיצאו חצי אפויות אם זה בגלל זירוז לוחות הזמנים בגלל המגיפה ואם זה סתם בגלל ירידת רמה שנבעה מכתיבה עצלה.

לפני כמה חודשים נחשפתי לתמונות הראשונות של חולית לא ממש התלהבתי ממה שראיתי וההצהרה של רבקה פרגוסון על העצמה נשית של וילנובה (מה ?) דיי עצבנה אותי. החלטתי לחקור קצת יותר לעומק את יקום חולית. אחרי הכול דיי אהבתי את הסרט של פינצ'ר מתחילת שנות השמונים עם קייל מקלכלן ושון יאנג. המיני סדרות של רשת Syfy אי שם בתחילת שנות האלפיים היו עילוי לאותה תקופה בכל מה שקשור לצילום. מה שגרם לי לאהוב את המיני סדרות גם כן. בגלל המגיפה והשבתה מוחלטת של תחבורה ציבורית נאלצתי לבצע את הנסיעות לעבודה ברכב (זאת הסיבה שאתם רואים הרבה פחות תכנים שמתפרסמים בעמוד הפיסבוק של מגדלור), נסיע של שעה לכל כיוון זה לא משהו שבד"כ נהנים ממנו. כאן נכנסים הספרים של חולית שפשוט העבירו לי את הנסיעות כל יום. השגתי את כל סדרת הספרים של פרנק הרברט כמו גם ההמשכים וההרחבות ליקום של בראיין הרברט (הבן של פרנק), וקווין ג'יי. אנדרסון והתחלתי להאזין.

טריילר לסרט חולית 2021

סרט חולית שאמור להגיע לקולנוע ב 2021

קצת על ספרי חולית

חולית (Dune 1965)

הספר המקורי הוא כנראה המהנה ביותר מכל היצירות שמתקשרות למותג. ישנו גיבור מרכזי קלאסי שעובר אירועה טראומתי הגורם לו להתחשל ולהתפתח במהלך הספר. ככל שהעלילה מתקדמת אנחנו נחשפים ליקום של חולית מתחילים להכיר את הדררים, מתחלים לגעת טיפה בבנות הגשרית ובסה"כ צוללים ליריבות בין צמד בתי הרקונן ואטריידיס.

טריילר לסרט חולית משנת 1984

הסרט המקורי של דייויד פינצ'ר משנות ה 80

משיח חולית (Dune Messiah 1969)

כאן הסיפור מתרכז בפול אחרי שהוא בפועל הופך לקיסר היקום ושולט בו כעשור. המון הרהורים על העבר, הפחד מהעתיד המפחיד ובסה"כ ספר עם מעט מאוד פעילות של הדמויות. כל הספר מרגיש כמו אקספוזיציה אחת מאוד ארוכה עד לסוף שמעיר אותנו מהקיפאון של הספר כולו. עם סיומת דיי מספקת שמקלה על התהליך הקשה שהצופה עובר עד שהוא מגיע לסופו.

טריילר למיני סדרה של חולית

סדרת רשת SYFY שהרבה יותר נאמנה למקור

ילדי חולית (Children of Dune 1976)

לדעתי אחד הספרים הפחות טובים בסדרה כאשר כקורא היה מאוד קשה להבין מה קורה בעלילה המרכזית במיוחד כשהיה חוסר מסוים בגיבור הראשי. העלילה התרכזה יותר באליה ובהתדרדרות שלה לעבר התהום (שזה היה החלק הברור והיותר מעניין) מנגד כל מה שנגע בג'סיקה, גורני האלק, התאומים ושאר דמויות המשנה היה קשה לעיכול כי לא באמת התחברתי לאירועים אלה. כל האירועים הובילו אותנו לטרנספורמציה הפיזית כמו גם המנטלית של לטו 2. בזמן שהבסיס רעועה והעניין בדמות כמו שהוא נוצר בספר הזה היה לא מעניין מספיק (עבורי). ההתעניינות בתהליך כמו הטרנספורמציה עצמה היה בעייתי.

טריילר למיני סדרה של ילדי חולית

סדרת SYFY המכילה את צמד הספרים :משיח חולית וילדי חולית בהמשך למיני סדרת חולית של פרנק הרברט

הקיסר האל של חולית (God Emperor of Dune 1981)

למרות היותו אחד הספרים היותר מורכבים והמשמעותיים של הסדרה כולה. כמו גם צוות דמויות המשנה החדש לחלוטין. הספר הזה בניגוד ל 2 הקודמים (משיח חולית וילדי חולית) היה תענוג רציף. אם זה דמותו המיוחדת של קיסר האל ואם זה דמויותיהם של דנקן ומונאו (לא סיאונה כי דמותה הייתה דיי סתמית) עשו עבורי את כל הספר. וזה היה יחסית חשוב כי דמותו של קיסר האל המשיכה והדהדה דיי חזק לכל אורך המשך סדרת הספרים (בעיני אפילו יותר מפול אטריידיס) אחרי סופו הטראגי.

כופרי חולית (Heretics of Dune 1984)

הספר הזה מתחיל כסוג של דף חלק ואין את המעבר המדורג מדמויות שהכרנו בספרים הקודמים לאקספוזיציה של דמויות חדשות. כל הדמויות הן חדשות לחלוטין וכשבמרכז הבמה אנחנו מתרכזים במסדר בנות גשרית (איזה תרגום מזעזע). כאשר המסדר כולו הוצג באור יחסית שלילי בארבעת הספרים הראשונים, יש לנו כאן גלולה דיי קשה עבור הקורא. אם מתעלמים לרגע מהדמויות עצמן יש לנו היכרות מעמיקה הרבה יותר עם המסדר ויש לנו סוג של הסבר להתנהגות של חבריה. כשתת העלילה של דנקן היא זאת שהכי מעניינת (עבורי) בזמן שכל דמויות המפתח הראשיות של הספר (טאג, אודרייד, לוסילה וטראזה) הן לא (עבורי לפחות).

בית הלשכה חולית (Chapterhouse Dune 1985)

הספר הזה הוא המשך ישיר לכופרי חולית וממשיך לעקוב אחר אודרייד שמתבססת כדמות הראשית של הספר. ייחד עם אודרייד אנו ממשיכים לעקוב אחר דאנקן, שיאנה וקצת לוסילה. עוקבים אחר הטרנספורמציה שעוברת מרבלה כמו גם התפתחות של טאג. הספר הזה מהנה יותר בגלל האיום המתמיד והברור מכיוונן של המטרוניתות הכבודות (תרגום פשוט איום ונורא) כמו כן בגלל שהכרנו את הדמויות המרכזיות מהספר הקודם הספר הזה זרם ביתר קלילות. 

ציידי חולית (Hunters of Dune 2006)

זהו הספר הראשון מבין 2 אותם לא כתב פרנק הרברט אלה בנו והוא ממשיך את העלילה המרכזית שנפרסה לפנינו בכופרי חולית ובית הלשכה חולית. דאנקן ושיאנה בורחים מבית הלשכה ומהמסדר החדש אותו יוצרת מרבלה מפלג בנות גשרית ופלג המטרוניתות הכבודות. דמות משנה מרתקת אליה אנו נחשפים בספר הנוכחי היא דמותו של אוקסטל שדרך עיניו אנו חווים את הטרור והאיימה אותו הוא חווה במהלך שנותיו תחת חסותו של קרון והליקה. הדמות נותנת לנו זווית מרתקת על תרבות הטלילקסו אותה לא חקרנו בספרים הקודמים יותר מידי עמוק ובצורתה הרגישה כמו שאנחנו חווינו עם אוקסטל.

עקלתוני חולית (Sandworms of Dune 2007)

הספר האחרון שמסיים את סדרת הספרים ממשיך לעקוב אחר גורלם של שיאנה, דאנקן מרבלה וטאג. ישנם דמויות משנה נוספות שנגררות מהספר הקודם והרבה יותר קל להתחבר לעלילה והדמויות שמלוות אותנו כבר כמה ספרים ברציפות (למרות דמויות הרבות של בנות הגשרית). בספר הזה אנחנו כבר יודעים מי הוא אותו אויב גדול שמאיים על האנושות כולה. בעימות האחרון כמו בספר פנטזיה טיפוסי הכול משום מה מתחבר לגיבורינו ויש סוף אוטופי שמנסה לרמוז לנו על חיינו אנו.

Dune worm artwork
עקלתון של חולית
Credit - Kyle Pearson

מה אני חשבתי על הספרים 

הרבה חובבי מדע בדיוני טוענים שזאת אחת הסדרות הכי משמעותיות בז'אנר אם לא המשמעותית ביותר. אני לא מומחה דגול בספרי מדע בדיוני אז אני אתייחס למה שאני הרגשתי כלפי הסדרה כמו שהיא. 

העולם עצמו עם כל הפלגים שיקום חולית הציע הוא מטורף. החל מבתי האצולה (אטריידיס, הארקונן וקורינו). פלגי האנושות (מנטאטים, בנות גשרית, גילדת החלל והנווטים, הטלילקסו, הדררים ... ). ההיסטוריה של האנושות והלחימה במכונות. כל אלה בנו עולם מרהיב בעיני. הקונפליקטים בין הפלגים השונים לאורך ההיסטוריה של האנושות ביקום חולית עזרה ללא ספק לפתח את אותו העולם. קצת הפריע לי רעיית העתיד ההתכנות המושלמת לאירועים עתידיים ע"י חלק מהדמויות המרכזיות שהובילו את העלילה על פני הספרים. 

בסה"כ דיי התחברתי לסיפור בארבעת הספרים הראשונים, כל זה למרות החולשה של כמה מהם. הסיבה המרכזית לזה הייתה הדמויות שהובילו את מירב הפוקוס. אם זה פול אטריידיס, אליה, לטו השני ודאנקן לפעמים. הסיבה המרכזית להעדפה שלי לסאגה הראשונה היא שהדמויות המרכזיות כמה שהן פגומות שלפעמים נגררו למצבים לא רצויים הן דמויות אינדיבידואליות שרוב הזמן ראו את העולם דרך עיניהם וניסו לשקף את זה לסביבה שלהם. הספר של הקיסר האל בו נחשפנו לאישיותו המיוחדת של לטו היה מאוד מיוחד. עד לנפילתו של הקיסר שהייתה דיי תמוהה בפני עצמה, הספר עצמו תיאר באופן מרתק את הדמות הכי עוצמתית ביקום (עד אותו הרגע). הדמויות המרכזיות לבית אטריידיס עשו המון טעויות בדרך (במיוחד אליה שכל כך כעב לי עליה לכל אורך ילדי חולית) אבל בטעויות האינסופיות שלהן הם הדגישו שוב ושוב את האנושיות שלהם. 

מנגד אם מסתכלים על ארבעת הספרים האחרונים שמציגים את הסאגה השנייה של סיפור חולית אנחנו מתרכזים לרוב לא באינדיבידואלים אלה בקבוצות שבטיות (בנות גשרית, הקלילקסו, מטרוניתות הכבודות, Ixians ו Face Dancers). כאשר חוד החנית של אותן קבוצות (במקרה שלנו אלה הן הדמויות המובילות בספרים אלה). דמויות אלה משקפות את הלך הרוח של הקולקטיב ופחות את האינדיבידואל. מירב הפוקוס הוא על בנות גשרית, קבוצה שאופיינה באור יחסית שלילי בספרים הראשונים וממשיכה לגרור את הרושם הזה בספרים הבאים. כל המנטרה של הקולקטיב מעל הכול דוחה טילים, לפחות בעיני. כשנחשפים בפנינו החוקים הנוקשים שבנות גשרית חייבות להתיישר לפיהם, כמו שנחשף דרך חוויותיה של אודרייד:

  1. אין את המבנה של המשפחה הגרעינית (חוץ ממקרים בודדים).
  2. הוויתור על הילדים הביולוגיים שנתרמים למשפחה אומנת ואז בגיל 6 פשוט מוכנסים למסגרת החינוך של בנות גשרית (קומוניזם על סטרואידים).
  3. הצגת רגשות והתאהבות אסורה בהחלט, כאשר הנשים שמועדות בחט זה זה נשלחות לגלות בבוז. 

זה ייצר בעיני אנטי עוד יותר גדול עבור קבוצת נשים זו. אם כבר מדברים על בנות הגשרית, תמיד הייתה חסרה לי הסיבה למה טאג היה כל כך נאמן לפלג הזה של החברה. ברור שהשפעת אימו הייתה מסיבית אך עדיין, כל חייו הוא היה בשירות אותן נשים ללא הסבר משכנע (אם יש לכם הסבר האירו את עיני בתגובות) ועם תקרת זכוכית בלתי ניתנת לפיצוח.

המשחקים המניפולטיביים עם הדת כמו שפלג בנות הגשרית נהג לבצע לאורך ההיסטוריה והרדיקליזציה של ההמונים הוא נושא חשוב ודיי מדאיג שהספרים מציגים. ההתדרדרות של בנות הגשרית עם הפלג המיליטנטי של Fish Speakers (שזה כולן) ביצירת הפלג המופרע עוד יותר של צבא הנשים לא עשה רושם על אף אחד. בעיני זה ריסק את כל הטענה של לטו השני שדגל ברעיון שנשים בניגוד לגברים לא ייסבו נזק לאוכלוסייה (הוא התייחס לתקופה בזמן רוגע). אבל כאשר סופרים את כל הגופות במדרגות המספרים הם אסטרונומיים בממדים אחרים לגמרי.

הספרים כולם נוגעים בנושא של סביבה והמניפולציה של האנושות בתחום האקולוגי. זה היה קצת מוזר לראות את הדחיפה של פול וקיינס לכיוונו של העולם הירוק כאשר בספרים הבאים אותו קיינס והאנושות כולה דחפה בכל הכוח לעבר המדבר רק על מנת לייצר סביבה נוחה עבור העקלתונים. זה היה מוזר בעיני לקבל את השינוי בהתנהגות וראיית העולם של הנוגעים בדבר. אני מבין את הצורך של חלק מהפלגים לדחיפת המדבר על מנת להרוויח מהעקלתונים. דיי התחברתי לעמדה של לוחמי הגרילה של הכוכב קלסו נגד המדבר, העקלתונים ובנות הגשרית בטענות שלהם, פחות התחברתי לקיינס שהזדהה עם המדבר ונשאר בקלסו כדי ? לא ממש מובן לי.

סיכום יקום חולית

כמו שציינתי הספרים הראשונים הם היותר חזקים בסדרה ורואים שהאיכות יורדת ככל שמתקדמים בספרים. בספרים שהבן כתב מיד ניתן לזהות את השוני במבנה הכתיבה אך מתגברים וממשיכים עד הסוף. הסוף של הסאגה היה דיי אנטי קליימטי גם הדרך של הספר האחרון לקראת הסוף היה יחסית מייגע עם סגירה תמוהה לעלילת חלק מהדמויות. לפחות בספר האחרון קיבלתי תשובה למה הקיסר האל תמיד החזיק את דאנקן לצידו לכל אורך זמן שליטתו ביקום.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א