ביקורת ספר : עולם של אש ושל קרח



עולם של אש ושל קרח

כחובב מושבע של סדרת הספרים של שיר של אש ושל קרח ועד לאחרונה גם סדרת המופת של רשת HBO, לא יכולתי לוותר על ספר שמרכז את ההיסטוריה של העולם של שיר של אש ושל קרח. 
הספר הנוכחי שונה במידה רבה משלושת סיפורי דאנק ואג שמתרכזים בצמד הדמויות המרכזיות. מצד שני העולם של אש ושל קרח ( The World of Ice & Fire ) דומה במידה מסוימת לנסיך הנוכל (The Rogue Prince) ולנסיכה והמלכה ( The Princess and The Queen ) בגלל שגם הוא מסופר מנקודת מבטו של מייסטר. כמו כן ההיסטוריה כוללת הרבה מאוד דמויות מעניינות (ניימיריה, בלאדרייבן, ביטרסטיל ועוד ...), בדומה לסדרה המרכזית של שיר של אש ושל קרח ( The Song of Ice and Fire ). ובכל זאת העולם של אש ושל קרח שונה בתכלית מכל הסיפורים הקצרים וסדרת הספרים המרכזית אותם קיבלנו ממרטין.
כריכת הספר של עולם של אש ושל קרח

העולם של אש ושל קרח מספר לנו את ההיסטוריה המורחבת של כל העולם ולא מתמקד בתקופה מסוימת או במספר דמויות מצומצם. הספר מכסה את ההיסטוריה כולה של אותו עולם שהתאהבנו בו במהלך קריאת: הספרים, סיפורים הקצרים או במהלך הצפייה בסדרת הטלוויזיה של HBO. למרות שחייבים לציין, אחרי העונה החמישית הסדרה הפסיקה להיות סדרת מופת, ולא כל כך כדאי לצפות בה יותר (אם אתם קוראי הספרים). למה הסדרה התדרדרה? אתם מוזמנים לקרוא את הביקורת שלי על העונה החמישית של משחקי הכס.

הסיפור של העולם של אש ושל קרח כולל פרוט על ילדי היער והקונפליקט עם ראשוני האדם, מקור האנדלים ותהליך הפלישה שלהם לווסטרוז. ישנה התמקדות מאוד מורחבת באימפריה הולריאנית ששלטה על מרבית העולם, חיבתם לעבדים והמלחמות האינסופיות שאפיינו את עלייתם לגדולה. הספר מקדיש חלקים גדולים להיסטוריה, תרבות ומקורם של העמים השונים בעולם שנמצא מחוץ לגבולות ווסטרוז עם התמקדות בתרבויות מוכרות יותר ותרבויות מוכרות פחות שנכחדו מהעולם של שיר של אש ושל קרח. בזמן ההתמקדות באותן תרבויות שונות ומשונות מחוץ לגבולות ווסטרוז הספר מתאר את הקשר הישיר שלהם לאימפריה הוולניארית. בנוסף להיסטוריה של הערים החופשיות הספר מקדיש את רוב זמנו לווסטרוז. ע"י פרוט מורחב ביותר על כל השושלת העצולה של משפחת טארגאריין החל מאייגון ועד לרהאיגר מיודעינו. בסקירה של שושלת המלוכה אנו רואים חפיפה עם הסיפורים הקצרים אותם מרטין פרסם לפני שנים. אם זה שלושת סיפורי דאנק ואג (האביר הלא משוח, החרב המושבעת ואביר המסתורין) שמתארים את מרד בלאקפייר השני והשלישי וגם מתרכז במאורעות ריקוד הדרקונים בהם מרטין נגע בהרחבה בנסיך הנוכל ובנסיכה והמלכה.
Game of Thrones (soundtrack)
משחקי הכס
(Photo credit: Wikipedia)
חברי משפחת טארגאריין הם לא היחידים שזוכים להתייחסות נרחבה אלה גם שאר בתי האצולה. כל חלק /אזור בממלכת ווסטרוז (הצפון, בקעת ארין, נהרן, איי הברזל, דורן ... ) זוכה להתייחסות נרחב על היסטוריה של השליטים והמלכים ששלטו בה, התככים והמלחמות שהביאו לאותם בני אצולה את הכוח לשלוט על אותן אדמות.

בניגוד לכל החומר הכתוב שפורסם לפני כן ע"י מרטין לגבי העולם של שיר של אש ושל קרח כאן הכל מסודר ומוצגים לנו כל העמים שלפני כן הוזכרו אך ורק בסיפורים, חלומות ובסה"כ כדרך אגב. בספר הנוכחי הכל כרונולוגי וכל עם ותרבות זוכה לאזכור מסודר לגבי אופיה וההיסטוריה שלה. משהו נוסף שאנו נחשפים אליו בספר הנוכחי בהרחבה היא ההיסטוריה של דורן, עלייתם של בני המארטל לגדולה ע"י שיתוף פעולה עם ניימיריה בת הרויאן ובני עמה שנטשו את מולדתם ואיחדו כוחות עם בית מארטל. דורן הייתה הממלכה היחידה בווסטרוז שאייגון נכשל לכבוש ובעולם של שיר של אש וקרח מתואר בהרחבה איך נסיכות דורן הצליחה היכן שששת הממלכות האחרות נכשלו. בית אצולה נוסף שאנו מתקשים למצוא את מקורותיו בחמשת הספרים שפורסמו עד כה הוא בית טיירל. כמו עם בית מארטל אנו לומדים על מקורותיהם של בני טיירל, את מי הם שירתו רוב הזמן ואיך הם עלו לגדולה.


העולם של שיר של אש ושל קרח בדומה לחמשת הספרים המקוריים בסדרת שיר של אש ושל קרח מתאר בהרחבה את המלחמות האינסופיות ויותר מכל את ההתעללויות של המנצחים בצד של המפסידים. התאורים הגרפים של ההתעללותם של בני האדם בעולם של אש ושל קרח מתעלה על התאורים בספרים של שיר של אש ושל קרח בגלל הכמות הגדולה של אותם מקרים שונים. אחרי הכל אנחנו סורקים את כל ההיסטוריה של אותו עולם והגיוני שנתקל בזוועות אלה לעתים קרובות. העבדות בערים החופשיות לפני האמפריה הולאריאנית ואחריה שיחקה ומשחקת תפקיד משמעותי בהיסטוריה של הערים החופשיות. רוב הזוועות שמתוארים בעולם של שיר של אש וקרח מגיעים מכיוונם של הולאריאנים והערים החופשיות. רוב הערים החופשיות (אם אני לא טועה כולן חוץ מבראבוס) חיות על תעשיית העבדים.


הספר הנוכחי הוא פחות זורם מיצירותיו הקודמות של מרטין (בנושא של שיר של אש ושל קרח), ישנם קטעים בהם ישנה התייחסות למה שסופר לנו בעבר וחקירתו לעומק וזה בהחלט מעניין לקרוא אבל מנגד ישנם תרבויות חדשות או משפחות עצולה שכבר הכרנו שלא ממש מרתקות (הכול תלוי בטעם הקורא) ופרקים אלה הרבה יותר בעיתיים מבחינת עניין. אבל אם כבר קראתם את כל החומרים הקודמים של מרטין בנושא של שיר של אש ושל קרח על תוותרו על ההיסטוריה של עולם של אש ושל קרח. הבעיה המרכזית כיום היא שהספר עדיין לא תורגם לעברית (ולא ידוע מתי הוא יתורגם), לכן האפשרות היחידה להשיג את הספר היא ממקורות בחו"ל ולקרוא את היצירה בשפה האנגלית. מתחת ביקורת זו מצורף קישור לספר של עולם של אש ושל קרח מאמזון. אם אתם חובבי הספרים לא תוותרו על הספר הזה.

ספר: עולם של אש ושל קרח מאמזון

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

8 סרטים מומלצים שיהיה פשע לפספס ב 2024 חלק א

10 סדרות פעולה מומלצות שאתם חייבים להכיר

סרטים מומלצים 🎦 : 15 סרטי קולנוע חדשים שיהיה פשע לפספס ב 2023 חלק א